• گروه تخصصی فرش اسلیمی
  • Eslimi Carpet Group
  • تاریخچه تأسیس گروه تخصصی فرش اسلیمی

    در تابستان سال 1379 ه.ش و در مرکز کشور پهناور ایران در شهر تاریخی یزد بود که اولین دفتر نوین طراحی و مشاوره فرش مجهز به علم و تکنولوژیهای روز دنیا با نام فرش اسلیمی افتتاح گردید.

    تاریخچه تأسیس گروه تخصصی فرش اسلیمی

    در تابستان سال 1379 هجری شمسی و در مرکز کشور پهناور ایران در قلب شهر تاریخی یزد بود که اولین دفتر نوین طراحی و مشاوره فرش مجهز به علم و تکنولوژیهای ارتباطی و دیجیتالی روز دنیا با نام فرش اسلیمی که به معنی “یکی از نقوش تزئینی در فرش و سایر هنرهای سنتی ایرانی است” افتتاح گردید.

    موسس و بنیان‌گذار این گروه آقای محمد سعیدپور از علاقمندان به فرش و جزو اولین نفرات فارغ التحصیل دوره کارشناسی فرش کشور در گرایش طراحی است که در دانشگاه علم و هنر یزد ( جهاد دانشگاهی سابق ) و نزد اساتید بزرگی چون استاد منصور تام سن (تصویر شماره 1) ، استاد امیرهوشنگ جزی زاده (تصویر شماره 2) ، استاد علی اصغر میرزایی مهر (تصویر شماره 3) و دیگر اساتید نامدار در طی سالهای 1375 تا 1379 علوم فرش ، هنر و فنون عالی طراحی سنتی و پیشرفته نقش قالی را به عنوان دانشجوی ممتاز و برجسته فرا گرفت و از آن پس بنا بر توصیه اساتید فرهیخته خود و تایید ریاست وقت دانشگاه و ضمن دریافت درجه هنری از واحد ارزشیابی هنرمندان وزرات وقت ارشاد اسلامی ایران در مراکز آموزش عالی استان چون دانشکده فرش اردکان ، مرکز آموزش عالی امام علی یزد ، دانشگاه پیام نور میبد و … به تدریس طراحی فرش برای دانشجویان مشتاق در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول گردید .

    (( لازم به ذکر است که استاد منصور تام سن (تصویر شماره 1) و استاد امیرهوشنگ جزی زاده (تصویر شماره 2) هر دو از شاگردان استاد عیسی بهادری و از دانش آموختگان قدیم هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در رشته طراحی سنتی ، فرش و مینیاتور هستند که در اینجا لازم است از دوست و هم دوران آنها استاد بزرگ و مشهور مینیاتور ایران و جهان ، آقای محمود فرشچیان نیز یادی داشته باشیم ))

    از سوی دیگر آقای محمد سعیدپور پیرو تفکرات توسعه ای و خلاقگونه خود در صنعت نساجی که استان یزد در آن زمان یکی از قطبهای شاخص آن محسوب می گردید ، تحصیلات عالیه و تکمیلی خویش را در مقاطع ارشد و بالاتر در رشته مهندسی مدیریت صنایع نساجی ادامه داد .

    شهر یزد از کارخانجات بزرگ ، معتبر و مشهور صنایع نساجی و تولیدی فرش ماشینی ، ریسندگی و بافندگی ترمه ، پارچه ، رومبلی ، روفرشی ، گلیم و سایر منسوجات همچون نامهای فرش یزد ، ترمه هاشمی ، فرش باستان یزد ، ترمه حسینی ، ترمه رضایی ، فرش صنعت ، فرش های تزئینی پارامیس ، فرش کسری ، فرش ستاره کویر یزد ، فرش پارند ، فرش کبیر یزد ، فرش نگین کسری ، ریس تاپس ، فرش خاطره کویر یزد ، پشم غرب ، کبیر نخ ، ریسندگی زرین تاب ، عالی ریس ، نخهای صنعتی و … برخوردار بود که آقای محمد سعیدپور ضمن انجام مشاوره و همکاری با بعضی از آنها در زمینه امور طراحی رنگ ، طراحی نقشه ، بازار فروش داخلی و صادرات ، عضویت در هیئت مدیره و مدیریت عاملی برخی را نیز در کارنامه خود داراست . بعدها ایشان جهت توسعه امور حرفه ای و ابتکارات ویژه خویش به شهر کاشان مهد فرش ایران عزیمت نمود .

    اگر به موضوع تاسیس این شرکت برگردیم گفتنی است که آقای محمد سعیدپور (تصویر شماره 4 و 5) پس از راه اندازی فرش اسلیمی از سایر دانش آموختگان دانشگاهی فرش که از جمله مهمترین آنان برادر خویش آقای مهدی سعیدپور (تصویر شماره 4 و 5) ، دانش آموخته فرش مرکز آموزش عالی ملاصدرای یزد بود در جهت توسعه این شرکت دعوت به همکاری نمود . آقای مهدی سعیدپور نیز در ادامه برادر کوچک خویش آقای مصطفی سعیدپور را در جمع تخصصی خویش اضافه نمود .

    تاسیس این مجموعه همزمان گردیده بود با احوال ناخوشایند حاکم بر تولید و صادرات کل فرش دستبافت ایران که از نیمه های دهه هفتاد شروع شده بود و تا آن زمان شرایطی روز به روز در حال وخیم تر شدن را طی می کرد .

    درست در این مقطع بود که نیاز به استفاده از تواناییها و اقدامات مهندسی برای ایجاد تحول و تنوع در سبک طراحی نقشه ها ، بهره مندی از امکانات و نرم افزارهای کامپیوتری ، تغییر در روشهای تهیه مواد اولیه ، رنگ و رنگرزی ، بکارگیری شیوه های جدید بهینه سازی بافت ، بازاریابی و فروش از سوی اخوان سعیدپور برای تمامی فعالیت های حرفه ای شرکت نوپا و تازه تاسیس خود ، بخوبی تشخیص داده شد و با تلاشی مضاعف و مجدانه استراتژیهای مربوط به برون رفت از این اوضاع نابسامان را تنظیم و به اجرا گذاشتند .

    اخوان سعیدپور برآن شدند تا فصل جدیدی را برای بهبود و تغییر در فرش دستباف یزد ، با تکیه بر توان دانشگاهی و تاریخچه پربار فعالیت خانوادگی خود که نشات گرفته از زحمات ، تجارب و ارزشهای هنرمندانه پدر که اولین استاد و معمار تفکرات تخصصی آنان در این حرفه بود را آغاز کنند .

    آقای علی سعیدپور (تصویر شماره 6) ، پدر پرتلاش ، با ذوق و مبتکر اخوان سعیدپور بود که با پیگیریهای فراوان درباره حضور در اولین دوره افتتاح نمایشگاه بین المللی فرش دستبافت تهران در ابتدای دهه هفتاد در جمع تولیدکنندگان و تجار فرش یزد سخن می گفت و سعی داشت در باورهای سختگیرانه آنها نسبت به سرمایه گذاری و شرکت در این رخداد بزرگ تاثیر ایجاد نماید .

    اما دشواری زیادی بر ایشان گذشت ولی بالاخره غرفه فرش سعیدپور با افتخار و به نمایندگی از جامعه فعالین و تولیدکنندگان زحمتکش فرش دستبافت یزد در همان سال در نمایشگاه فوق گشایش یافت و مورد استقبال بی نظیر تجار داخلی ، خارجی و مردم هنر دوست ایران قرار گرفت .

    تهیه ، کارگردانی و ساخت فیلم مستند با هزینه و سناریوی شخصی پدر که تمامی فرایندهای طراحی نقشه قالی ، رنگرزی سنتی ، گیاهی و صنعتی ، چله دوانی ، دارکشی ، بافت فرش ، پرداخت و رو کارگیری فرش دستبافت یزد را با کلام و روشی بسیار ساده به نمایش می گذاشت از آثار ماندگار ایشان بود که صدا و سیمای استان و ایران تاکنون دهها بار اقدام به پخش استانی و سراسری آن نموده است .

    اکنون با گذشت ده ها سال از پیشینه کهن و سوابق درخشان شغلی پدر و تجربه های نوین حرفه ای و پیشرفته برادران پرتلاش و خلاق این خانواده ، ” کارگاه های تخصصی تولید فرش دستبافت سعیدپور” به صورت متمرکز و تولید خانگی در حال فعالیت بوده و همزمان با آن دفتر فرش اسلیمی در یزد پیرو رسالت فرهنگی و هنری خویش در ارائه خدمات بروز ، تاثیرگذار و تخصصی طراحی و تهیه نقشه های متنوع و متناسب با سبک منطقه به فعالیت حرفه ای خویش می پردازد .

    اقدامات اجرایی و مشاوره های اقتصادی ، کیفی و فنی برای علاقمندان به کار تولید فرش دستبافت همراه با تامین و توزیع مرغوب ترین مواد اولیه و مصالح مصرفی فرش از اولویتهای مهم بهبود و ارتقای کیفی و کمی برند خوشنام فرش دستبافت یزد و اردکان می باشد که کما فی السابق در حال انجام توسط برادران مهدی و مصطفی سعیدپور (تصویر شماره 6) در یزد و شهرهای اطراف می باشد.

    این امر مهم بارها توسط تجار بزرگ و خریداران محترم فرش های دستبافت یزد مورد توجه و اذعان قرار گرفته است . بررسی این اقدامات به وضوح نشانگر این است که تسهیل در روند تولید ، افزایش کیفیت و سودآوری بخشی از فرشهای تولیدی استان یزد ، باعث گردیده است تا دیگر بازرگانان ، تولیدکنندگان و بافندگان محترمی از شهرهای مختلفی چون اصفهان ، نائین ، کاشان ، کرمان ، شیراز ، اراک ، بیجار و … نیز متقاضی دریافت این خدمات گردند .

    گفتنی است حفظ و توسعه بافت در عالیترین سطح کیفیت و توجه ویژه به صادرات تخصصی تولیدات فرش دستبافت سعیدپور یا همان فرش اسلیمی با رویکردی متفاوت به اقسا نقاط ایران و جهان در حال انجام است .

    مهندس محمد سعیدپور در سال 1383 ه.ش بود که با تاثیر از بافت مهمترین و بزرگترین فرشهای دستبافت دنیا یعنی فرش مسجد سلطان قابوس عمان در شهر مسقط و فرش مسجد شیخ زاید ابوظبی در کشور امارات ، برای اولین بار در ایران و جهان ابتکار طراحی و ساخت فرشهای بزرگ پارچه و یکپارچه ماشینی همچنین قواره بزرگ و خاص از جنس اکرولیک ، پشم ، پلی استر و … را جهت اماکن بزرگ و عظیمی چون مساجد ، هتلها ، کاخ ، قصر ، تالار ، سالنهای منازل و اماکن مسکونی و … را رقم زد .

    این خلاقیت و همت جسورانه آقای مهندس سعیدپور بود که ضمن خلق یک محصول و خدمتی جدید ، حرفه تخصصی را در بین مشاغل مختلف مستقیم و غیر مستقیم با صنعت و هنر فرش ایران پدید می آورد و باعث اشتغال قشر زیادی از تحصیلکرده های دانشگاهی در بخش طراحی نقشه فرش ، رفوگری ، رنگرزی ، معماری ، بافت ، نصب و یکپارچه سازی و امور فنی مهندسی متعددی در کشور گردید .

    از افتخارات مهم و بزرگ فرش اسلیمی در این زمینه می توان به طراحی ، ساخت و نصب بزرگترین فرش ماشینی دنیا به مساحت 3200 مترمربع واقع در مسجد حیدر شهر باکو در کشور جمهوری آذربایجان (تصویر شماره 9 ، 10 و 11) اشاره نمود . بدنبال آن پروژه های متعدد و بی نظیر دیگری نیز در سطح ایران و جهان توسط این شرکت انجام و یا در حال اجرا می باشد .

    اقتدار هنر، فرهنگ و ویژگیهای منحصر به فرد ایران عزیزمان با تخصص و تلاش های شبانه روزی مردان و زنانی از سراسر این خطه که در نقش سفیرانی عاشق هر لحظه از عمر خویش را وقف ابتکار و ارزش بخشیدن به فرش ایرانی می نمایند ، باید ارج نهیم که در این ارتباط و در طی دوره های متمادی حضور شرکت اسلیمی در رخدادهای بزرگ بین المللی همچون نمایشگاه فرش ماشینی تهران (تصویر شماره 12) و نمایشگاه فرش دموتکس آلمان (تصویر شماره 13) واقع در شهر هانوفر حکایت از این موضوع دارد .

    از ابتدای سال 1398 ه.ش بود که آغاز طراحی و تولید فرشهای ماشین بافت با جنس نخ صدرصد پشم طبیعی و ارگانیک در کارخانجات تولیدی گروه تخصصی فرش اسلیمی در شهر کاشان و توسط آقای مهندس محمد سعیدپور رقم خورد .

    لازم به ذکر است که در مراحل تولید این فرشها جز در بخش بافت آن که با دستگاهها و ماشین آلات فرش ماشینی انجام می گیرد ، تمامی مراحل دیگر عینا به مانند اقداماتی که برای فرشهای دستبافت اغلب مناطق تولیدی ایران در بخش شور ، پرداخت ، شیرازه دوزی ، چرم و ریشه ها با دست و توسط اساتید و هنرمندان ماهر و باتجربه رفوگر صورت می گیرد برای فرشهای ماشین بافت 100% پشمی فرش اسلیمی نیز همگی کارها با دستان هنرپیشه و ظریف انسانهایی عاشق و علاقمند به حفظ فرهنگ و اصالت فرش ایرانی انجام می شود .

    مراحل تولید فرش های صددرصد پشمی ماشینی گروه تخصصی فرش اسلیمی
    مزایای فرش های پشمی ماشینی گروه تخصصی فرش اسلیمی
    برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

    لطفا دیدگاه خود را بنویسید